Meer concreet houdt het project het volgende in:
Informatievergadering met de buurtbewoners.
Michael Schneider
Project developer Koramic
Deze website geeft de laatste stand van zaken weer van het project zoals het eind 2021 werd ingediend met het oog op het bekomen van een stedenbouwkundige en milieuvergunning. De eerste versie van het project (voorgesteld in 2018) werd grondig herwerkt waarbij rekening gehouden werd met de opmerkingen van de Concertatiecommissie, onder ander om aan de door de buren geuite vrezen te antwoorden. Nadien heeft het stedenbouwkundig buro CityTools en informatievergadering met de buurt georganiseerd voor de start van de openbare onderzoek.
De showroom zal in zijn glorie van de jaren ’30 worden hersteld. Op de bovenliggende verdiepingen worden appartementen voorzien.
Overheen de jaren heeft het complex, dat in de jaren ‘30 voor een autohandelaar opgetrokken werd, hun oorspronkelijke karakter en glans verloren. Het geheel wordt geherstructureerd en omgebouwd om:
Paul Lievevrouw
Architect, Sum
Zicht op de Charleroise steenweg – bestaande situatie vs. project
Morisstraat I. Zicht op de Morisstraat 24-30 bestaande situatie vs. project
Terwijl er vandaag in de kern van het bouwblok nog het imposant betonnen volume van de garage staat met een dak in roofing, wordt het hart van het bouwblok straks teruggegeven aan de natuur. Deze nieuwe groene ruimte van nagenoeg 11 are, die openstaat voor de inwoners, bestaat uit:
Naast de centrale ligging van het complex en de uitstekende verbinding met het openbaar vervoer, met drie tramlijnen (81, 92, 97) en verschillende buslijnen (54, 136, 137 en 365a,W en 136) , voorziet het project ook een ruim aantal beveiligde fietsstalplaatsen. Zo genieten de bewoners optimaal van het multimodaal vervoersaanbod.
In de Morisstraat wordt het verkeer beperkt ten voordele van een groter veiligheid in de omgeving van de school. Uit de impactstudie blijkt dat het project geen verslechtering van de verkeerssituatie op de Charleroise steenweg of in de aangrenzende straten zal veroorzaken.
Met ons project helpen we de druk van het autoverkeer in het straatbeeld mee te verkleinen. We voorzien wel de nodige parkeerplaatsen door de uitbreiding van de ondergrondse parking aan de Charleroise steenweg, 233. Meer precies voorzien we:
We zoeken naar een dynamisch beheer van de vrije parkeerplaatsen om die (via een specifieke tool zoals bvb Bepark of gelijkaardige) ter beschikking te stellen van de buurt (24/24u en 7/7d).
Niveau -1
De huidige ruimte van de doe-het-zelfzaak wordt integraal behouden. Een tweede ruimte wordt voorzien in de gerestaureerde showroom van de voormalige Garage Paul Cousin.
De bevoorrading van de doe-het-zelfzaak werd zorgvuldig bestudeerd (in- en uitrijden, manoeuvreerhoeken, doorrijhoogtes) om hinder zoveel mogelijk te beperken. Aan de ingang Charleroise steenweg 233 worden enkel stadsvrachtwagens toegelaten en het manoeuver naar het losperron kan in één beweging . Het uitladen gebeurt binnen, achter een sectionale deur.
De nieuwe toegangen tot de binnenparkeerplaatsen brengen een belangrijke meerwaarde ten opzichte van de huidige situatie (veiligheid, visuele impact, geluid).
Stéphane Bertrand
Store manager
Gelijkvloers
We hebben een uitgebreide ervaring met complexe werven. Het behoud van een groot deel van de structurele elementen van de gebouwen vermindert het volume van de sloop en verbetert de energiebalans van de werf. De fasering van de werkzaamheden en het nauwlettend in de hand houden van de termijnen vormen een garantie voor het behoud van de levenskwaliteit in de wijk en voor de continuïteit van alle handelsactiviteiten.
Tijdens de gehele werfperiode is er voor de buurtbewoners een contactpersoon, bij wie ze terecht kunnen met hun vragen en bezorgdheden. En via de sociale media zullen “werf-infos” verspreid worden.
Deze website stelt het project Ateliers Moris voor specifiek om de dialoog met de lokale gemeenschap en de buurt te faciliteren.. Het volledige dossier kan op eenvoudig verzoek worden geraadpleegd bij het gemeentebestuur van Sint-Gillis tot 8 februari 2022. De hier gepresenteerde visuals en plannen zijn afkomstig uit het dossier van de vergunningsaanvraag en zijn niet de definitieve uitvoeringsplannen, waarin de eventuele door de overheid vastgestelde voorschriften en voorwaarden zullen moeten worden geïntegreerd.